שינוי עילת סגירת תיק משטרתי

שינוי עילת סגירת תיק

כאשר המשטרה חוקרת עבירה בתיק מסוים, קיימת אחת מ- 2 האפשרויות בסוף החקירה :

אם סבורה המשטרה שקיים חומר המצדיק הגשת כתב אישום כנגד החשוד – היא תעביר את התיק לפרקליטות (או ללשכת התביעות המשטרתית – תלוי בסוג העבירה) על מנת שיוחלט שם אם להגיש כתב אישום.

אם סברה המשטרה (או רשויות התביעה) כי חומר הראיות אינו מצדיק הגשת כתב אישום, ייסגר התיק.

קיימות 3 עילות לסגירת תיק:

  1. חוסר עניין לציבור.
  2. חוסר ראיות.
  3. היעדר אשמה.

 

"היעדר אשמה" היא העילה הרצויה ביותר, מאחר ואז ברור שכל החשדות כנגד החשוד אינם מבוססים, לעומת סגירה מחמת "חוסר עניין לציבור" או "חוסר ראיות", המהווה כתם מסוים בעברו של החשוד וישנם אנשים שחשים, לפעמים בצדק, שעילת הסגירה מחוסר ראיות עושה עמם עוול והם מעוניינים לשנותה.

כך חש א', כאשר נפתחה נגדו חקירה בגין חשד לביצוע מעשה מגונה בכח.

בתום החקירה הודיעה המשטרה לא' כי התיק נגדו נסגר מחוסר ראיות מספיקות.

א' הינו אדם נורמטיבי, נשוי ואב לילד, מהנדס תעשיה וניהול בהכשרתו שעברו ללא רבב.

א' סירב להשלים עם עילת הסגירה הנ"ל ופנה לעו"ד אבי תגר על מנת שיפעל לשינוי העילה.

עו"ד אבי תגר פנה לפרקליטות מחוז צפון בבקשה לשינוי העילה, אך נענה ע"י פרקליטת המחוז  כי הם לא מצאו מקום להיעתר לבקשה.

עו"ד אבי תגר לא התייאש, ופנה פעם נוספת, הפעם לפרקליטות המדינה, תוך שהוא מצביע בשנית על כל הכשלים בחקירת המשטרה, כשלים המצביעים על חפותו של א', וביקש לסגור את התיק בעילה של "היעדר אשמה".

עו"ד תגר ציטט מבג"ץ 4539/92 קבלרו נ. היועץ המשפטי  לממשלה שם נאמר בין השאר: "שמו של אדם הוא נכס יקר. חשד פלילי שהועלה נגד אדם הוא כתם שהוטל בשם הטוב. וכי מי לא ירצה להסיר כתם זה? לעניין זה, יש הבדל בין סגירת תיק בשל חוסר ראיות לבין סגירת תיק בשל חוסר אשמה, גם אם לא ניתן לכך פרסום ברבים. אפשר להבין ללבו של אדם, המשוכנע שהוא חף מפשע, כאשר הוא דורש כי  חשד שהועלה נגדו יימחק לחלוטין, ובתיק שנפתח נגדו יירשם כי התיק נסגר כיוון שהתברר כי אין הוא אשם"

בסופו של יום התקבלה הבקשה, ועילת הסגירה של תיקו של א' שונתה ל"היעדר אשמה".

מוסר השכל – לא להתייאש ולא לוותר!

חשים נפגעים? לכו עם תחושת הצדק שלכם עד הסוף והיעזרו בעו"ד פלילי מיומן.

ההבדל בין רישום פלילי ומשטרתי

כפי שניתן לראות, סגירת תיק במשטרה אינה עניין של מה בכך וקבלת הבקשה אינה מובנת מאליה. יחד עם זאת, עוד לפני שיוסבר לגבי האפשרויות והתהליך של סגירת תיק חקירה במשטרה, יש לומר כי לעיתים קרובות אנשים מתבלבלים בין הרישום המשטרתי ובין רישום פלילי. על מנת לעשות סדר יובהר כי בתיק הפלילי (רישום פלילי) מצויים כלל העונשים וההרשעות שהוטלו על מי שעבר עבירות פליליות, וכן רישום על תיקים ממתינים לבירור ותיקים שנסגרו וקיים לגביהם רישום משטרתי.

רישום פלילי הינו בעייתי בהרבה מהרישום המשטרתי, ויכולות להיות לו השפעות שונות כגון מניעת לימוד או עיסוק במקצועות מסוימים, סיכון להגבלת קבלת ויזה למדינות אחרות, הגבלה על הוצאת רישיון לנשק, מניעת אימוץ ילדים, ועוד. יש לציין כי על פי חוק מעסיקים ללא השראה מיוחדת, אינם יכולים לבקש לראות תעודת יושר בעת גיוס עובד, אולם ישנם מעסיקים שלמרות זאת מציבים קשיים בנושא. עוד יצוין כי חולפת תקופה ארוכה מאוד של שנים עד שהרישום הפלילי נמחק מעצמו, דבר התלוי בסוג העבירה ובגילו של מבצעה, ושבאמצעות עו"ד אבי תגר ניתן לפעול למחיקה מוקדמת. יחד עם זאת, המאמר הנוכחי מתמקד ברישום המשטרתי.

אם כן, התיק המשטרתי כולל חקירות שנסגרו מבלי שהוגש כתב אישום, כל עוד עילת הסגירה איננה היעדר אשמה, וכן תיקים שעדיין מתנהלים בבתי המשפט, תיקי חקירה פתוחים, ותיקים שבהם הוחלט על ידי התביעה לחזור מהכוונה להגיש כתב אישום. הבדל משמעותי הוא כמובן שמדובר ברישום על תיקים ללא הרשעות ולפיכך ההשלכות אינן משמעותיות כשל רישום פלילי, והבדל נוסף הוא שישנם עוד פחות גופים הרשאים להיחשף לאמור בתיק – בדגש על המשטרה וכוחות הביטחון. יחד עם זאת, עדיין עלולה להיות השפעה לרישום המשטרתי במצבים מסוימים, בעיקר על היכולת להתקבל לעבודה במקצועות המחייבים עבר נקי. בנוסף, עבור אנשים רבים מדובר בכתם אישי הרובץ על כתפיהם, שהיו רוצים למחקו. במידה ותהיה התחככות נוספת עם המשטרה בעתיד, הרי שהחוקרים יגלו שקיים רישום וההשפעה על יחסם לאדם עשויה להיות חשדנית בהרבה לעומת אדם ללא רישום בכלל.

מחיקת הרישום – שינוי עילת סגירת התיק

כאמור, הרישום המשטרתי נותר כאשר התיק נסגר ללא הגשת כתב אישום, ומסיבה של היעדר ראיות או חוסר עניין לציבור. העילה היחידה שמביאה למחיקה מלאה הינה היעדר אשמה. על כן, באמצעות עו"ד פלילי בעל ניסיון רב והיכרות מצוינת עם שיקולי הגורמים במשטרה שמחליטים לגבי מחיקה מוקדמת או שינוי עילת סגירת תיק במשטרה. למעשה, בקשה לשינוי עילת סגירת תיק במשטרה צריכה להציג כל מידע רלוונטי שיתמוך בקבלתה, למשל שהעבירה שבגינה נפתחה החקירה לא הייתה מאוד חמורה, שאין רישומים נוספים או לפחות לא מרובים, שכבר חלף פרק זמן מאז החקירה, שהישארות הרישום מעיבה על האדם, שהוא מקיים אורח חיים נורמטיבי, ועוד.

כמובן שככל שניתן להציג יותר היבטים חיוביים ומשכנעים כך הסיכוי לקבלת הבקשה עולה, אולם התנאים אינם חייבים להיות מושלמים לשם כך. חשוב לומר כי הגשת בקשה לשינוי העילה הינה זכות בסיסית הניתנת לכל אדם במצב זה, ורשומה בחוק סדר הדין הפלילי. בשנים האחרונות הקלו הנחיות של פרקליט המדינה ושל בית המשפט העליון בעניין בקשת אלו, עקב הגישה לפיה גם אם יש בתיק מסוים ראיות אך הן חלשות, הסגירה יכולה להיות בעילת חוסר אשמה ולא עקב היעדר ראיות.

לפרטים נוספים ולקבלת סיוע משפטי פנו אל לעו”ד אבי תגר בטלפונים 04-8512627 או 050-5400819.

 

דילוג לתוכן