החזקת סמים לצריכה עצמית

החזקת סם לצריכה עצמית – עונש והשלכות משפטיות

כמעט כל אדם בישראל יודע שחלק נכבד מהסמים, בוודאי מריחואנה, חשיש, קוקאין, LSD וממריצים למיניהם, אינם נדירים במחוזותינו ומהווים חלק בלתי נפרד מ- "תרבות הבילוי" ואף "דרך החיים" של אנשים רבים. לכאורה, החזקת סמים לצריכה עצמית היא פעולה מקובלת, הן חברתית והן בעיני החוק, ואף אם מדובר בעבירה היא קלה מאוד ולא תוביל לענישה משמעותית. ואולם, חשוב להבין שההחזקה אכן עלולה להוביל להשלכות כואבות, הן ברמה המשטרתית והן ברמת הסנקציות והענישה, ובכך יעסוק המאמר הבא.

בתור התחלה, הנה כמה דברים שכדאי לדעת:

  • כל סם המצוין בפקודת הסמים המסוכנים נחשב בתור סם מסוכן, ואין זה משנה לצורך העניין אם מדובר במריחואנה, חשיש או הרואין. יחד עם זאת, כפי שנראה בהמשך בין סוגים של סמים.
  • יש הבדל עצום בין החזקת סמים שלא לצריכה עצמית, כלומר כמות גדולה יותר מהאמור בפקודת הסמים המסוכנים לגבי אותו סוג ספציפי של סם, ובין החזקה בכמות קטנה יחסית לצריכה עצמית. לגבי מריחואנה הכמות המבדילה עומדת על 15 גרם, בקוקאין על 3 גרם, ב- LSD על 3 יחידות, וכן הלאה הרשימה ממשיכה.
  • *פקודת הסמים המסוכנים אומרת שאין זה משנה אם אתם נתפסתם מחזיקים את הסם או שמישהו אחר החזיק אותו למענכם. אותו הדבר לגבי מי שהחזיק סם שלכם מבלי שהיה מודע לכך, או אם הסם נתפס במקום שלא תחת פיקוח או השגחה שלכם אך בכל זאת הוחזק למענכם.
  • גם החזקה של כלים לשימוש עצמי כמו באנג נחשבת עקרונית להחזקה, ובוודאי אם מדובר בכלים המיועדים לצרכי סחר וגידול של סמים.

אז מה העונש על החזקת סמים לצריכה עצמית

באופן עקרוני, פקודת הסמים המסוכנים קובעת לגבי החזקת סם לצריכה עצמית עונש מרבי של 3 שנות מאסר, או לחילופין קנס כספי גבוה. יחד עם זאת, גם כאן קיימים מספר סייגים שחשוב להכיר:

  • בהתאם לרפורמה משנת 2019, כנגד מחזיקי מריחואנה וחשיש שאין להם רישום פלילי עם עבירה מסוג פשע, ושלא ביצעו במהלך התפיסה עבירה נוספת, בשתי הפעמים הראשונות לא נפתח הליך פלילי אלא מוטל קנס של אלף ואלפיים שקלים. בתפיסה השלישית כבר נעשה רישום משטרתי, מועבר דיווח לרשויות הרווחה, ונפתח תהליך הסדר מותנה העשוי להוביל לעבודות שירות, לטיפולי גמילה ולקנס גבוה. החל מהתפיסה הרביעית נפתח הליך פלילי על כל המשתמע מכך.
  • הפסקה הנ"ל אינה תופסת לגבי החזקת סמים בין כותלי בית ספר על ידי מי שאינו תלמיד המוסד וגילו מעל 16 שנים. במקרה כזה, העונש המרבי שיכולים להטיל בתי המשפט עומד על 5 שנות מאסר.
  • החזקת סמים שלא לצריכה עצמית, כלומר החזקה למטרות סחר, תוביל כמעט תמיד להגשת כתב אישום ולענישה. העונש המרבי על עבירות סמים כאלו עשוי להגיע ל- 20 שנות מאסר, ו/או לקנס כספי גבוה מאוד.
  • מלבד האמור לעיל, עורך דין פלילי המייצג את הנאשם יסביר לו כי הענישה עשויה גם להיות מאסר על תנאי, עבודות לתועלת הציבור וסנקציות נוספות.
  • נסיבות המקרה משחקות תפקיד חשוב בענישה, למשל אם החשוד/נאשם ניסה להעלים ראיות, הפריע לשוטר במילוי תפקידו, יש לו עבר פלילי או נקי, היו נסיבות רפואיות או כלכליות מאחורי מעשיו, יש אנשים אחרים התלויים בו לפרנסתם, ועוד.
  • יש להדגיש כי מי שנתפס עם סם מסוכן שאינו מריחואנה או חשיש, אינו נהנה מההקלות של רפורמת אי ההפללה.

החזקת סמים לצריכה עצמית

השלכות משפטיות של החזקת סמים לצריכה עצמית

כפי שניתן לראות, אפילו לעבירה הקלה יחסית של החזקת סמים לצריכה עצמית, יכולות להיות תוצאות כבדות משקל. מלבד הענישה שיכולה לנוע על פני טווח נרחב עד 3 שנות מאסר, ישנו הליך פלילי שאינו נעים בלשון המעטה. אכן, כבר מהתפיסה השלישית של מריחואנה או חשיש, וכבר מהתפיסה הראשונה בכל סם אחר, מתחילים גלגלי השיניים של המערכות לנוע. ראשית, כל אדם שנתפס עם סם מסוכן באחזקתו עלול למצוא את עצמו בפני חקירה משטרתית, מעמד לא נוח ומליץ מאוד שבו אנשים נוטים לסבך את עצמם. שנית, במקרים מסוימים עשוי החשוד למצוא את עצמו במעצר, ולכן בכל תפיסה ובכל סוג של סם יש לפנות אל עו ד פלילי לקבלת ייעוץ וסיוע משפטי.

בנוסף לכך, יש לקחת בחשבון את הרישום הפלילי, שנפתח כאמור מהתפיסה הרביעית במריחואנה/חשיש ומהתפיסה הראשונה בסוגי סמים אחרים. הרישום הפלילי מהווה כתם על החיים ועלול להפריע ללימוד ועיסוק במקצועות מסוימים, החל בסוכני ביטוח ועורכי דין, נהגי אוטובוס ומקצועות ביטחון ואבטחה. כמו כן, הרישום הפליל עלול להפריע לקבלת ויזה למדינות מסוימות, להפריע להוצאות רישיון נשק, לחסום אפשרות לאימוץ ילדים, ולפעמים להפריע לקבלה למקום העבודה אם המעסיק דורש לראות תעודת יושר (על אף שהחוק אוסר על דרישה כזו).

יש לציין שגם לרישום המשטרתי, הנפתח החל מהתפיסה השלישית עם מריחואנה/חשיש לצריכה עצמית, יכולות להיות השלכות. למשל, הוא עשוי להפריע על עבודה במקצועות מסוימות כגון שירותי הביטחון וברשות לניירות ערך, ויכול להשפיע על גישתם של חוקרים ושוטרים במקרה של הסתבכות נוספת עם החוק.

לפרטים נוספים ולקבלת סיוע משפטי פנו אל לעו”ד אבי תגר בטלפונים 04-8512627 או 050-5400819.

דילוג לתוכן