עונש על הברחת סמים

עונש על הברחת סמים – עו"ד אבי תגר

הברחת סמים הינה עבירה פלילית חמורה שלא פעם נידונה בבית המשפט המחוזי, ולעיתים מגיעה אף אל בית המשפט העליון במקרים של ערעורים. אמנם, הענישה הקבועה עליה בפקודת הסמים המסוכנים זהה עקרונית לזו של סחר בסמים, אך בתוך מרחב ההחלטה הנתון בידי השופטים, ובדרישות הענישה של התביעה – הכיוון הולך אל ההחמרה.

דברו איתנו

050-5400819phone
במיילpencil  

הבסיס לעבירה ועונשה

הבסיס לעבירת הברחת סמים מצוי בסעיף 13 לפקודת הסמים המסוכנים. סעיף זה אומר שאסור לייצא, לייבא, לסחור או לעשות כל עסקה בתמורה או שלא בתמורה בסם מסוכן, כלומר כל חומר המצוי ברשימות הפקודה. מי שעובר על החוק מסתכן בעונש מאסר מרבי של 20 שנים, או בקנס הגבוה פי 25 מהאמור בסעיף 61 לחוק העונשין. בסעיף זה נקבע שהקנס על עבירות שעונשן 3 שנות מאסר ומעלה (מסוג פשע) הינו רבע מיליון שקלים בערך. אם מכפילים רבע מיליון שקלים ב- 25 מגיעים לסכומים גבוהים מאוד.

יש לציין כי עבירה זו אינה מיוחסת רק למי שייבא את הסמים בפועל, אלא לכל אדם אחר שהיה שותף פשע, כלומר פעל על מנת לסייע ולהקל על ייבוא הסמים. אדם כזה לא יואשם בסיוע בלבד אלא הוא נאשם בעבירת ייבוא סמים בדיוק כמו האחר. עוד ראוי להדגיש כי אין צורך שהסם עצמו ייתפס על מנת שיוגש כתב אישום בגין אותה עבירה, וגם אין צורך שהסם יימכר. אפילו אין צורך שתהיה כוונה למכרו בישראל אלא רק להשתמש בה כתחנת מעבר למדינה אחרת. יחד עם זאת, ברור שאם האדם לא ידע שבתוך כליו מועבר סם, למשל סם שנשתל בתיק שלו, ניתן יהיה להאשימו בעבירה זו. על התביעה מוטל להוכיח את המודעות.

מדוע מחמירים בעבירה זו?

לכאורה, לא צריך להיות הבדל משמעותי בין עבירות סמים כגון של החזקת סם שלא לצריכה עצמית, עבירת סחר ועבירת הברחה. אכן, פקודת הסמים המסוכנים קובעת עבור כל אלו עונש זהה. יחד עם זאת, יש להבין כי מבחינת הרשויות אדם הפועל להכנסת סמים לגבולות המדינה פוגע בחברה בכללותה. נתונים רבים מעידים כי שימוש בסמים פוגע באנשים פרטיים ובמרקם החברתי, הכלכלי והתרבותי במדינה. בין אם אתם מסכימים עם כך ובין אם לא, זוהי הגישה השלטת ולפיכך מי שמבריח סמים ארצה פוגע "פעמיים" – גם סוחר בסמים וגם מכניס אותם פנימה לישראל. יש לציין כי דברים אלו נכונים במידה רבה גם לעבירת הברחת סמים אל מחוץ לגבולות ישראל, כלומר ייצוא.

כיצד מתבטאת ההחמרה. אם בודקים מה העונש הצפוי על עבירת סחר, רואים שמרחב ההחלטה של השופטים מתחיל במאסר על תנאי ועבודות שירות, ויכול להגיע עד ל- 20 שנות מאסר. כמעט לעולם לא מגיעים לרף העליון ומתחשבים בנסיבות רבות שעוד יתוארו בהמשך המאמר. עם זאת, בעבירת ייבוא או הברחה, התביעה נוטה לדרוש עונשי מאסר כבדים יותר, ובתי המשפט נוטים לכוון אל הרף המחמיר יותר של מרחב הענישה.

 

עונש על הברחת סמים

 

מה משפיע על הענישה

למרות האמור לעיל, גם עונש על הברחת סמים כמעט אף פעם לא מגיע אל הרף העליון. עם זאת, תיקים אלו מצריכים בקיאות רבה ומיומנות גבוהה מצד עורך הדין, המציג שורה ארוכה של נסיבות המקלות על ההתייחסות והענישה. כך למשל, בסופו של יום ישנו הבדל מהותי בין ייבוא סמים לשימוש עצמי, כלומר בכמות קטנה, לבין ייבוא של כמויות גדולות וביצוע פעולות המעידות בבירור על כוונה לסחור. כמו כן, בסופו של יום בכל זאת קיימים הבדלים בין נאשמים שפעלו באותה אופרציה של ייבוא או ייצוא סם, כאשר מי שמילא תפקיד זוטר ושולי לא ישא באותו העונש כשל יוזם, מוביל ומנהל.

בנוסף לכך, למרות שפקודת הסמים המסוכנים אינה מבדיל בין סם "קל" לסם "קשה", בכל זאת קיים יחס שונה. בהינתן אותן הנסיבות, לא יהיה דינו של מבריח הרואין כדינו של מבריח חשיש. יחד עם זאת, ישנה כמובן גם משמעות לכמויות הסמים שהוברחו ושיקולים רבים נוספים. בין היתר, בית המשפט מתייחס לעברו הפלילי של הנאשם, להשלכות של הענישה על עתידו ועל התלויים כגון ילדיו ומשפחתו, לאפשרויות השיקום שלו, ועוד.

כמו כן, בית המשפט עשוי לקבל הדר טיעון שבין הנאשם לבין הפרקליטות. במסגרת הסדר כזה הנאשם מודה בעבירות או בחלק מהעבירות המיוחסות לו, ואילו התביעה מצידו דורשת ענישה מופחתת. בית המשפט בהחלט מתייחס להסכם זה בכובד ראש ועשוי לקבלו כל עוד הוא מידתי וסביר.

פנו לעורך דין

בכל עבירה פלילית, ובפרט בעבירה כה חמורה, יש לפנות בהקדם האפשרי אל עורך דין פלילי בעל ניסיון רב. עורך הדין ילווה את מרשו לכל אורך הדרך, החל בהכנה לחקירה שבה לכל אמירה עשויות להיות השלכות גורליות, דרך ייצוג בדיונים על הארכות מעצר וחלופות, שמירה על זכויות החשוד, התדיינויות מול הפרקליטות, וכמובן ייצוג בבית המשפט. לפרטים נוספים ולקבלת סיוע משפטי פנו אל לעו”ד אבי תגר בטלפונים 04-8512627 או 050-5400819.

 

דילוג לתוכן