מאסר על החזקת סמים

עונש על החזקת סמים- המדריך המלא

מאז שנת 2019, עת נכנסה לתקף רפורמת אי הפללה באחריות, ציבור נרחב נושם לרווחה בכל הקשור אל החזקת סמים קלים. למעשה, עוד לפני כן התפיסה הרווחת הייתה שהחזקת סמים איננה עבירה קשה במיוחד, ושמי שייתפס יקבל לכל היותר מכה קלה על היד. יחד עם זאת, חשוב להבין שלמרות השינוי בכיוון בו נושבות הרוחות, אחזקת סמים מסוכנים עדיין מנוגדת לחוק ועלולה לסבך אתכם בצרות צרורות. זאת, במיוחד אם נתפסתם עם כמות העולה על זו המוגדרת בפקודת הסמים המסוכנים כצריכה עצמית. בשורות הבאות יובא מדריך עם הסברים מפורטים לגבי העונש על החזקת סמים.

גבול הצריכה העצמית

פקודת הסמים המסוכנים מגדירה מהי החזקת סמים לצריכה עצמית ומאיזו כמות כבר נחשבת הכמות שנתפסה כמיועדת לצרכי סחר. לגבי כל סוג של סם נקבעה הכמות המבדילה, וכפי שנראה מייד יש לה משמעות גדולה. לגבי מריחואנה וחשיש הרף עומד על החזקה של עד 15 גרם, עבור LSD עד 3 יחידות, עבור קוקאין עד 3 גרם, עבור הרואין עד 0.3 גרם, עבור מתדון עד 0.15 גרם, עבור אופיום עד 2 גרם, עבור מתאמפטמינים ואמפטמינים עד 0.2 גרם, וישנן קטגוריות נוספות.

מדוע הכמות משנה? מפני שמוטל על החזקת סמים עונש שונה לחלוטין בין החזקה בכמות לצריכה עצמית לבין כמות שנחשבת כמיועדת לצרכי סחר. ראשית, חשוב להדגיש כי כל החזקה היא בגדר עבירה על החוק, ואין זה משנה אם מדובר בסם "קל" או "קשה". פקודת הסמים המסוכנים קובעת שאסור לאדם להשתמש או להחזיק בסם מסוכן (כל סם האמור בפקודה), אלא אם יש היתר לכך בפקודה עצמה, או בתקנות הנובעות ממנה, או שקיבל רישיון מהמנהל. לפיכך, נקבע עונש מאסר על החזקת סמים לצריכה עצמית העומד על מקסימום של 3 שנים. לחילופין, יוטל עונש של קנס כספי לפי סעיף 61 לחוק העונשין.

ומה קורה אם נתפסה כמות גדולה יותר? כאן, ברגע שעוברים את הכמות בגרם אחד לכיוון הלא נכון, רף הענישה קופץ באופן משמעותי ביותר. העונש על החזקת סמים שלא לשימוש עצמי מגיע עד למקסימום של 20 שנות מאסר, או קנס המגיע עד פי 25 מהאמור בסעיף 61 לחוק העונשין. אין ספק שמדובר בקפיצה משמעותית ביותר, כפי שגילו לרוע מזלם אנשים רבים.

יחד עם זאת, יש להדגיש כי בתי המשפט וגורמי האכיפה והתביעה אינם נוהגים כעיוורים. אין עונשו של אדם שנתפס עם 25 גרם מריחואנה כעונשו של אדם שנתפס עם שקים או שתילים של כמה קילוגרמים. יתר על כן, למרות שפקודת הסמים המסוכנים אינה מבדילה עקרונית בין סמים "קשים" ל- "קלים", בכל זאת ההתייחסות תהיה שונה אם מדובר בהחזקת כמות גדולה יחסית של מריחואנה לבין החזקת כמות מסחרית של הרואין. מעבר לכך, אפילו בעבירות סמים של החזקה שלא לצריכה עצמית, כלומר בכמויות החורגות מרף האמור לחוק, עורך הדין המייצג את הנאשם יכול להוכיח לבית המשפט שהתביעה לא הצליחה להראות כי למרשו היו כוונות סחר.

מלבד זאת, הענישה על עבירות סמים תלויה במשתנים רבים אחרים, וכאן בין היתר באים לידי ביטוי ניסיונו וכישוריו של עו ד המייצג אתכם. כך לדוגמא, הענישה תלויה בכך שמדובר במעידה חד פעמית ובעבר הפלילי הנקי או הקיים שלכם, בהיותכם אזרחים נורמטיביים ושומרי חוק, בנסיבות שהביאו אתכם לבצע עבירה פלילית כמו מצב בריאותי או מצב כלכלי, בהבעת חרטה על המקרה, באנשים אחרים התלויים בכם לפרנסתם (אישה, ילדים), בהשלכות של עונש מאסר או אחר עליכם ועל משפחתכם, ועוד.

 

מאסר על החזקת סמים

מסתבר שבכל זאת יש סמים "קלים"

למרות שבאופן רשמי פקודת הסמים המסוכנים לא מבדילה בין סמים קלים לקשים, הרי שלא רק העובדות בשטח אלא גם התקנות הרשמיות על הנייר מטפלות בצורה אחרת בסמים מסוג מריחואנה וחשיש. הכוונה היא לרפורמת אי ההפלה באחריות משנת 2019, אשר יש להדגיש כי היא עוסקת אך ורק במריחואנה וחשיש, ולא בהחזקת סם לצריכה עצמית מכל סוג אחר. על פי הרפורמה, בפעם הראשונה שאדם נתפס מחזיקה סם "קל" בכמות לצריכה עצמית (לא בכמות העולה כדי סחר סמים!), הרי שאפילו לא ייפתח לו רישום פלילי ולא ייערך הליך פלילי. העונש יהיה רק קנס בסך 1,000 ₪ וכך גם בפעם השנייה כשיוטל קנס של 2,000 ₪. לא נעים, אבל בהחלט לא נורא.

בפעם השלישית שאדם נתפס כדאי מאוד כבר לפנות אל עורך דין, שכן יחל תהליך בשם "הסדר מותנה". בתהליך זה התביעה בוחנת את נסיבות המקרה והאדם, ומחליטה באם להטיל עליו קנס גבוה יותר, לשלוח אותו לטיפולי גמילה או לעבודות שירות. יש להדגיש כי תפיסה זו אמנם לא מובילה לרישום פלילי אבל כן לרישום משטרתי, וגם יעבור דיווח למשרד הרווחה.  יחד עם זאת, ההקלות הנ"ל אינן תופסות לגבי אנשים שיש להם רישום פלילי על עבירות מסוג פשע, ובתנאי שבמהלך התפיסה לא בוצעו עבירות כמו הפרעה לשוטר במילוי תפקידו או העלמת ראיות.

ולבסוף, החל מהתפיסה הרביעית והלאה כבר נפתח הליך פלילי על כל המשתמע מכך, עם הענישה האמורה לעיל, וכמובן שבמקרים אלו חשוב מאוד לקבל סיוע מטעם עורך דין פלילי בעל מומחיות בתחום.

לפרטים נוספים ולקבלת סיוע משפטי פנו אל לעו”ד אבי תגר בטלפונים 04-8512627 או 050-5400819.

 

 

דילוג לתוכן