חקירה במשטרה – עשה ואל תעשה

חקירה במשטרה – 

ראשיתם של הליכים פליליים היא במרבית המקרים חקירה במשטרה. אדם עשוי לקבל זימון לחקירה פלילית במשטרה בעקבות תלונה שהוגשה כנגדו למשטרה, או לחילופין – כשהמשטרה מחליטה ביוזמתה לפתוח בחקירה בעקבות חשד או ראיות המצביעות על כך שהיה מעורב בפלילים. אף שאנשים רבים מניחים שאם אין להם מה להסתיר, אין סיבה שיוועצו בעורך דין טרום החקירה המשטרתית, מדובר בטעות בסיסית. אין להקל ראש כלל ועיקר במורכבות הגלומה בהתמודדות עם חוקרי המשטרה, כאשר לכל דבר שהחשוד עשוי להגיד ישנו הפוטנציאל לשמש כנגדו ולרעתו בהמשך ההליכים. לכן כל נחקר השואף להקטין את הסיכון טמון עבורו בחקירה למינימום האפשרי – יעשה טוב אם יקדים תרופה למכה ויפנה לייעוץ משפטי איכותי של עורך דין פלילי.

 

מה זו חקירה באזהרה במשטרה ומה משמעותה?

חקירה תחת אזהרה במשטרה היא חקירה משטרתית שנערכת לחשודים בפלילים ועל כן, הנחקר עשוי להיכנס למעצר בעקבות הדברים שיאמרו או שלא יאמרו במהלך חקירתו. יתרה מכך, הדברים שנמסרים במסגרת חקירה באזהרה עשויים גם לשמש כבסיס להגשת כתב אישום כנגד החשוד.

חשיבות הפנייה לעורך דין פלילי מנוסה במקרה של חקירה משטרתית

אנשים רבים מוצאים את עצמם אובדי עצות במצב שבו הם נעצרים ומובאים לחקירה משטרתית. במקרים אלו עולה השאלה המתבקשת: "מה נכון לעשות ומה לא נכון לעשות אם נקלעתי לחקירה משטרתית?"  ובכן, הדבר הראשון והקריטי ביותר לעשות הוא לפנות לייעוץ לפני חקירה במשטרה מול עורך דין פלילי מנוסה. זוהי זכותו הבסיסית של החשוד ובמקרים שבהם היא מופרת, הדבר עשוי לשמש כעילה להגשת בקשה לפסילת חקירה במשטרה. ההתייעצות המשפטית מול עו"ד פלילי, היא המפתח להימנעות מטעויות פטאליות שעלולות להסב נזק מתמשך לנחקר ולפגוע באינטרסים שלו, כמו גם נדבך חשוב למיצוי זכויות מיטבי ומלא של החשוד.

עורך דין חקירה במשטרה

איזה פעולות מותר ואסור לעשות כאשר אתה נתפס ונחקר במשטרה?

במידה ונדרשתם להגיע לחקירה במשטרה, ישנם כמה כללי "עשה ואל תעשה" שחשוב להקפיד עליהם כדי לשמור על האינטרסים שלכם בהליך הפלילי:

  1. אל תניחו שהחוקרים בצד שלכם: תפקידם של חוקרי המשטרה היא לחלץ מכם מידע חיוני הקשור בחקירה בכל מחיר ולשם כך הם ינסו לשכנע אתכם שהם פועלים לטובתכם בלבד. אף שבמקרים מסוימים ישנה תועלת בשיתוף פעולה עם החוקרים, יש לדעת כיצד לענות על שאלותיהם באופן שלא יסבך אתכם, ולהימנע מלנדב מידע שלא נתבקשתם לספק. זאת מאחר וכל דבר שתאמרו בחקירתכם עשוי להוביל להגשתו של כתב אישום כנגדכם. לשם כך עליכם להיוועץ עם עו"ד עוד לפני כניסתכם לחקירה.
  1. אל תותירו פתח לפרשנות: שימוש בביטויים כמו "ייתכן", "יש מצב", "אולי" או "יכול להיות" – עשוי להותיר בידי החוקרים מקום לפרשנות שאינה בטובתכם ושעשויה להזין לכם בהמשך. 
  1. בקשו לקרוא את תיעוד החקירה עם סיומה: זוהי זכותכם לבקש מהחוקרים שלכם לאפשר לכם לקרוא את התיעוד שבוצע במהלך חקירתכם ולעיין במסמכי החקירה שדובר בהם. חשוב שתעברו על כל המידע הנוגע לחקירה בעיון רב ותוודאו היטב כי לא מופיעים שם דברים שלא אמרתם ומנגד – שלא הושמטו פרטים חיוניים שכן נאמרו. עליכם לחתום על החקירה אך ורק אחרי שקראתם בפרוטרוט את כל הכתוב.
  1. אל תוותרו על זכותכם להיוועצות בעורך דין טרום חקירתכם: קריטי להתייעץ באופן אישי ובפרטיות עם עורך דין פלילי מנוסה עוד לפני שהחקירה החלה, אם ברצונכם להגן על טובתכם ולהימנע מטעויות שעלולות לחרוץ את דינכם.

חקירה במשטרה זכויות הנחקר שחשוב להכיר

לנחקרים במשטרה באזהרה ישנן 2 זכויות בסיסיות שהחוקרים מחויבים לשמור עליהן והן:

  1. זכות השתיקה: כל נחקר רשאי לבחור שלא למסור גרסא במסגרת חקירתו במשטרה, על מנת שלא "לסבך" את עצמו.
  2. זכות ההיוועצות בעורך דין לפני החקירה: זוהי זכותו הבסיסית של כל נחקר וחשוב לממשה כדי להימנע ממענה על שאלות החוקרים באופן שירע את מצבו של הנחקר.

אמרו לי שעליי להגיע להשלמת חקירה במשטרה – למה הכוונה בדיוק?

לעיתים במסגרת ההליך הפלילי, נדרשת המשטרה לביצוען של פעולות חקירה נלוות כדוגמת תשאול של עדים נוספים, איסוף ראיות, ביצוע בדיקות מז"פ או זימון חשודים / עדים שכבר תושאלו להשלמות חקירה. לאחר השלמת החקירה, התיק חוזר לרשות התביעה לטובת קבלת החלטה מחודשת בעניינו. במצבים אלו עשוי עורך הדין של הנאשם להגיש בקשה לצילום חומר חקירה במשטרה – על מנת לאמוד את ההצדקה למהלך זה בנסיבות הנתונות ולפעול להגנה על האינטרסים והזכויות של מרשו.

מהי סגירת תיק חקירה במשטרה וכיצד הדבר עשוי להתאפשר?

כאשר התביעה מחליטה להימנע מהגשת כתב אישום כנגד החשוד, תיק החקירה במשטרה נסגר והטיפול בו תם. שינוי סטטוס התיק ל"סגור" וסיבת הסגירה יעודכנו ברישום המשטרתי של החשוד. אולם השיטה הכי יעילה לבירור מצב חקירה במשטרה, היא בעזרת עו"ד פלילי שיגיש בקשה בכתב לבירור הנושא.

תוך כמה זמן סוגרים חקירה במשטרה?

לרוב סגירת תיקים פליליים לחשוד בודד אורכת סביב 73 ימים בממוצע, ואילו כשמדובר בתיקים שבהם מעורבים כמה חשודים, התהליך נמשך בממוצע כשנה. עם זאת, בלא מעט מקרים סגירת התיק הפלילי נמשכת גם כשנה וחצי או שנתיים ובמקרים מסוימים גם למעלה מ- 5 שנים, מסיבות בירוקרטיות ולא עניינות. הדבר פוגע באופן בלתי מידתי באיכות חייהם של החשודים שתיקם נסגר ובבני משפחתם. אולם חשוב לדעת שבסיוע של עורך דין חקירה במשטרה יכולה להיסגר בתוך פרק זמן סביר יותר.

נעצרתם או זומנתם לחקירת משטרה? זה הזמן לפנות לעורך דין פלילי מעולה

היה וזומנתם לחקירה משטרתית בחשד לביצוע עבירה פלילית, בין שהגורם שבגינו זימנו אתכם לחקירה במשטרה סמים, עבירות אלימות או עבירות מסוגים אחרים, זה הזמן להיוועץ בעורך דין פלילי מיומן. בעזרת ליווי משפטי והכוונה מעו ד חקירה במשטרה יכולה להסתיים בתוך פרק זמן קצר וללא נזקים עבור הנחקר בחלק לא מבוטל מהמקרים.

זקוקים לסיוע משפטי מעורך דין פלילי מוביל? זה הזמן לפנות להתייעצות עם עו"ד אבי תגר, בעל קרוב ל- 50 שנות ניסיון בתחום המשפט הפלילי והצבאי. עו"ד תגר מספק שירותי ייעוץ וליווי משפטי לקראת חקירות באזהרה ויוכל לסייע גם לכם למצות את זכויותיכם בהליך הפלילי ולהגן על האינטרסים שלכם לאורך כל הדרך.

לתיאום שיחת ייעוץ ראשונית ודיסקרטית ללא התחייבות – לחצו כאן.

דילוג לתוכן