סמים קלים בצבא

עישון סמים בצבא – עונש והשלכות עתידיות

יותר ויותר צעירים בישראל מעשנים כיום חשיש או מריחואנה, מה שהופך גם עישון סמים בצבא לתופעה רווחת במיוחד. מאות תיקים נפתחים במצ"ח כל שנה נגד חיילים שנחשדו בעבירות סמים. מפאת החשש מפני הנזק ששימוש בסמים עלול להסב ליכולת התפקוד והלחימה של החיילים, מנגנוני האכיפה והמשפט הצה"ליים מתייחסים לשימוש בסמים בשירות הצבאי בחומרה רבה. היינו, דווקא משום שלצבא קשה להילחם בתופעה בצורה יעילה ומידתית, המגמה הכללית בדין הצבאי היא להחמיר עם חיילים שנחשדו בעבירות שימוש בסמים. מכאן הצורך לפנות לעורך דין סמים בצבא בכל מקרה של חשד לביצוע עבירת סמים במסגרת השירות הצה"לי ולא לקחת את הסיכון המיותר שבהתמודדות עצמאית עם הפרקליטות הצבאית.

 

באילו מקרים ייחשד חייל בעבירת שימוש בסמים בצבא?

חייל שנתפס בידי משטרה צבאית או משטרת ישראל כשבאמתחתו כמות של סם מסוכן החורגת מהרף הקבוע בפקודת הסמים המסוכנים, או חייל שסירב לעבור בדיקת שתן סמים בצבא במסגרת בדיקת סמים בצבא שנערכה כבדיקת פתע או כחלק מזימון לחקירת מצ"ח על רקע מסירת מידע מודיעיני מחשיד – ייחשבו כחשודים בהחזקת סמים בצבא או שימוש בהם.

כיצד נקבעת חומרת העונש בגין שימוש בסמים במסגרת השירות הצבאי?

להחזקת סמים או שימוש בסם בזמן השירות בצה"ל, עשויות להיות מגוון השלכות בדרגות חומרה משתנות, התלויות בנסיבות המקרה (סוג הסם שהחייל צרך, מידת המעורבות הפעילה שלו בביצוע העבירה ועוד), ברקע הפלילי הקודם של החייל (האם יוחסו לו בעבר עבירות סמים קודמות), דרגתו ותפקידו.

לצורך העניין, קיים פער ברף הענישה וחומרתה בין משתמשי סמים "קלים" לבין חיילים שהורשעו בשימוש בסמים קשים. יחד עם זאת, יש לסייג ולומר כי ללא קשר למוניטין של החומר כסם "קל" או "קשה" – המרכיב הדומיננטי ביותר בחומרת העונש שיושת על החייל שהורשע בהחזקה או שימוש בסמים, הוא מינון הסם שנמצא באמתחתו.

בהתאם לכך, גם מריחואנה, שנחשבת כסם קל בהשוואה לסוגי סמים רבים ואחרים, במקרה של החזקתה בכמות העולה על 15 גרם – לא תסווג עוד כסם שהוחזק לטובת שימוש עצמי, אם כי ככזה שהוחזק לצרכי סחר. למותר לציין כי העונש בגין עבירות סחר בסמים בצבא (כמו גם באזרחות), הוא חמור בהרבה מן העונשים על החזקת סמים לצריכה עצמית.

שיקול נוסף שמערכת המשפט הצבאית נותנת עליו את הדעת בהקשר לפסיקת עונשו של חייל העומד לדין בגין עבירת צריכת סמים, הוא האם החייל השתמש בסם בעת שהותו בבסיס הצבאי, או במהלך פעילות צבאית. זאת לעומת שימוש בזמן חופשה מהצבא.

סמים קלים בצבא

על ההשלכות מרחיקות הלכת של הרשעה בביצוע עבירת סמים בשירות הצה"לי

כאשר מוגש כתב אישום בגין עישון סמים בצבא – עונשו של חייל שיורשע בדין על החזקת סמים ושימוש בסם לצריכה עצמית, יכול להגיע עד לשלוש שנות מאסר בפועל. אף שהלכה למעשה, העונשים הם לרוב מקלים יותר ובפרט כאשר מדובר בהרשעה ראשונה לאותו נאשם ובעברית סמים שאינה בנסיבות מחמירות, אין להתעלם מן ההשלכות הפוטנציאליות של הרשעה בעישון סמים במהלך תקופת השירות הצבאי.

אף על פי שעונש המאסר בפועל, הוא בדרך כלל הנושא שהכי מעסיק ומטריד את החשודים והנאשמים בשימוש בסמים בצה"ל – חשוב להכיר בקיומן של סנקציות נוספות הנלוות להרשעה בדין. למשל, שלילת רישיון הנהיגה של החייל למשך פרק זמן מוגדר והוספת רישום פלילי לתיקו. עובדת קיומו של רישום פלילי כאמור לעיל, נוטה להשפיע לרעה על עתידו התעסוקתי והמקצועי של בעליו ומכאן שאין מדובר בעניין של מה בכך. לא זאת בלבד, אלא שרישומים פליליים מונעים גם קבלה של ויזות המאפשרות כניסה ושהות במדינות מסוימות, ובאופן כללי – מצרים את צעדיו ופוגעים בשמו הטוב של החייל גם באזרחות.

מכאן החשיבות האדירה של פנייה לקבלת סיוע משפטי הולם מעורך דין צבאי עם ניסיון עשיר בתחום הפלילים. לא אחת, בכוחו של עו"ד סמים טוב להפחית ממשקל האישומים שנאספו כנגד החייל ואף לייתר את הצורך בהוספת רישום פלילי לתיקו.

השוני ביחסו של המחוקק לעבירות מסחר בסמים בצבא ביחס לשימוש בסמים בצבא

בניגוד לעבירת עישון מריחאונה בצבא שלעיתים לעורך דין לענייני משפט צבאי, יש יכולת להקל בהשלכות שבהן החייל ישא בעקבותיה – כאשר עסקינן בסחר בסמים בצבא, אין מנוס מעמידה לדין בבית דין צבאי. הדבר נכון גם כאשר מדובר על סחר בסמים קלים בצבא – בין שמדובר במקרה שבו החייל נתפס כשהוא מחזיק בכמות של סם החורגת מהמינון הנחשב לכמות לשימוש עצמי, ובין שהחייל ביצע באופן פעיל פעולות למכירת הסם או תיווך בעסקאות סמים. גם במידה ולא ניתנה לחייל תמורה כספית בגין מסירת הסמים או התיווך בהעברתם – ללא ייצוג משפטי מקצועי, קיים הסיכון לעונשי מאסר כבדים במיוחד.

מהי ועדת סמים בצבא וכיצד עורך דין סמים בצבא יכול לסייע לחייל בהקשרה?

ועדת הסמים בצבא הינה הוועדה הצבאית האמונה על הדיון בסוגיית המשך השירות הצבאי של חיילים שהורשעו בעבירות סמים בצבא. לאחר ההרשעה בבית הדין הצבאי, החייל נדרש להתייצב בפני ועדה זו כדי להציג את רצונו בנוגע להמשך שירותו הצבאי או קבלת פטור על רקע העבירות המיוחסות לו. המלצות הוועדה הן מטבע הדברים, משמעותיות מאוד להמשך דרכו של החייל במערכת הצבאית וכן באזרחות, ועל כן חשוב להסתייע בעורך דין צבאי עם ניסיון רב בייצוג נאשמים בעבירות סמים בצבא, להכנה לקראת דיון זה.

על חשיבות הפנייה לייצוג משפטי מקצועי מעורך דין צבאי

מצאתם את עצמכם נחשדים או נאשמים בעישון סמים במסגרת השירות שלכם בצה"ל? אינכם חייבים להתמודד עם המצב וההשלכות הבעייתיות לבדכם. זה הזמן לפנות להתייעצות עם עורך דין אבי תגר, המגיע עם ניסיון עשיר של כחמישה עשורים בתחום המשפט הצבאי והפלילי.
היכרותו הענפה של עו"ד תגר עם אופן התנהלותה של המערכת המשפטית הצבאית, אפשרה לו לסייע לחיילים רבים במרוצת השנים, להפחית מחומרת האישומים שיוחסו להם ולהגן על זכויותיהם בתיקי סמים רבים.

לתיאום שיחת ייעוץ ראשונית ודיסקרטית ללא התחייבות – לחצו כאן.

דילוג לתוכן