חייל שנתפס על סמים

עונש על סמים בצבא – המדריך המלא

בשנים האחרונות השתרשה בקרב אנשים צעירים התפיסה, כאילו מערכת האכיפה, התביעה והמשפט מטפלת בעבירות סמים קלים בכפפות של משי. יש להם סיבות טובות לחשוב כך, כגון רפורמת אי ההפללה משנת 2019, השינוי בהתייחסות אל עבירות סמים בצבא החל משנת 2017, ובכלל – התרבות הישראלית המפגישה את האדם סמים קלים (בעיקר) כבר מגילאי העשרה. יחד עם זאת, יש להבין כי עבירות סמים בצבא מקבלות התייחסות הרבה יותר מחמירה מהנהוג לחשוב, ועלולה להוביל להשלכות כבדות לגבי ההווה והעתיד של החייל, כולל לעיתים מאסר בפועל.

חייל נתפס על סמים – איזה עונש מצפה לו?

התשובה לשאלה זו אינה חד משמעית. קודם כל, חשוב להבין כי בתי הדין הצבאיים, מצ"ח והפרקליטות הצבאית מהווים מערכת העומדת בפני עצמה, בנפרד מבתי המשפט האזרחיים. מדובר במערכת שאיננה סלחנית במיוחד ורואה בחומרה רבה את העובדה שחייל מחזיק או משתמש בסם המשפיע על שיקול דעתו ולפיכך עלול לסכן אותו, את חבריו לנשק ואחרים המצויים בסביבתו. יחד עם זאת, הבסיס לענישה אכן מצוי במישור האזרחי, בפקודת הסמים המסוכנים הקובעת כי בעבירת סמים של החזקה לשימוש עצמי, יוטל עונש מאסר מרבי של 3 שנים. במידה ונמצאה כמות גדולה של סמים קלים או קשים, החל מ- 15 גרם מריחואנה או חשיש והלאה, הרי שמדובר בעבירת סחר בסמים שרף הענישה עליה מגיעה ל- 20 שנות מאסר.

אלו אכן עונשים מאיימים, אך לפני שאתם נבהלים ומדמיינים את עצמכם מבלים שנים מאחורי סורג ובריח, כדאי שתזכרו מספר דברים. קודם כל, בביצוע עבירות סמים יש משקל לסוג הסם, ואין דינה של מריחואנה כדינו של קוקאין או LSD, למרות שפקודת הסמים המסוכנים לא מבדילה ביניהם באופן עקרוני. שנית, למרות הגישה הנוקשה, מאז שנת 2017 גם המערכת הצבאית כבר מתייחסת בצורה שונה אל חייל שנתפס על סמים.

במידה ונתפסתם בתוך הבסיס או בעת פעילות, סביר מאוד להניח שייפתח כנגדכם הליך צבאי-פלילי על כל המשתמע מכך, העלול להוביל לענישה קשה. אם עד לפני 2017 זו הייתה ההתייחסות הכללית, הרי שכיום חייל שנתפס על סמים מחוץ לבסיס ולפעילות, דהיינו חייל בחופשה, זוכה להקלה משמעותית. בהנחה שאין נסיבות מחמירות ושאין לחייל הרשעות קודמות, ישנה סבירות גבוהה שלא ייפתח הליך פלילי, לא יהיה רישום פלילי ואף לא יהיה מעצר (או שיהיה מעצר פתוח בבסיס). תהיה גם אפשרות לחייל לחתום על "הסדר מותנה", שמשמעו הודאה באשמה אך ללא הגשת כתב אישום, ללא הרשעה, ללא רישום פלילי ולמעשה התיק נסגר. זאת, אל מול התחייבות החייל להימנע משימוש בסמים בעתיד ולעבור מעת לעת בדיקות שתן של מצ"ח.

 

חייל שנתפס על סמים

 

דברים שחשוב לדעת על עבירות סמים בצבא

  • חייל אינו חייב לבצע בדיקת שתן המיועדת לגילוי סמים. במידה ואין צו מיוחד שהוציא קצין שיפוט בכיר מדרגת רב סרן ומעלה, ניתן לסרב. גם אם קיים צו כזה אפשר לסרב, אך במרבית המקרים סירוב כזה עלול להיחשב בתור הודאה באשמה.
  • אין אפשרות לייצוג מטעם עורך דין במהלך חקירת מצ"ח. יחד עם זאת, לחייל עומדת כמובן הזכות להיוועץ בעורך דין שיכין אותו לקראת החקירה. להיערכות נכונה יש משמעות גדולה המונעת הסתבכויות ועוזרת לעמוד בחקירה המלחיצה בצורה בטוחה ורגועה יותר.
  • עבירות סמים בצבא אינן מתייחסות רק לחייל בסדיר, אלא גם לאנשי מילואים וקבע, ולכל אדם שנמצא באופן זמני או קבוע תחת מרות הצבא.
  • ישנם הבדלים מסוימים בין מערכת המשפט האזרחית והצבאית. אחד מהם הוא שהמשטרה האזרחית יכולה להחזיק חשוד במעצר ליממה אחת בלבד, ואילו מצ"ח יכולה להחזיקה חשוד לשתי יממות רצופות לפני שיובא בפני שופט לדיון בהארכת מעצרו.
  • לרישום הפלילי עלולה להיות השפעה גדולה על עתידו של אדם לאחר שהשתחרר מצה"ל. בין היתר, הרישום עלול לפגום ביכולת ללמוד ולהשתלב במקצועות ובמקומות תעסוקה מסוימים, לקבל אשרות שהייה למדינות מסוימות, לקבל רישיון לנשיאת נשק באזרחות, ועוד.
  • עונש על סמים בצבא תלוי בשורה ארוכה של משתנים, ביניהם כמות וסוג הסם שנתפסה, נסיבות התפיסה (חופשה, פעילות מבצעית), האם לחייל יש עבר פלילי, מצבו הכלכלי והבריאותי, שירותו הצבאי עד כה, ועוד. לא פעם המערכת נמנעת מהטלת עונש מאסר ומסתפקת בעונשים מקלים יותר, כגון הורדה בדרגה ושלילה של רישיון הנהיגה הצבאי והאזרחי.

חשיבות הפנייה אל עורך הדין

אין ספק שהעמידה מול רשויות האכיפה והתביעה הצבאיות יכולה להיות מלחיצה ומאיימת, וההשלכות אכן כבדות. על כן, חשוב מאוד לפנות אל עורך דין צבאי – פלילי בעל ניסיון רב שילווה אתכם כבר למן תחילת הדרך. עורך הדין יכין אתכם לקראת החקירה במצ"ח ויסייע רבות במניעת הפללה עצמית והפללת אחרים ובמניעת תסבוכות קשות ומיותרות. למעשה, בעל המקצוע ילווה אתכם לכל אורך הדרך בשאיפה להקל על החשדות והאישומים, במידת האפשר להביא להסדר מותנה, להימנעות ממעצר ולאף לסגירת התיק, או למצער להקלת הענישה.

אל תנסו לעמוד מול המערכת הצבאית לבד ואל תאמרו דבר לחוקרים לפני התייעצות עם עורך דין ממשרדנו. לפרטים נוספים ולקבלת סיוע משפטי פנו אל לעו”ד אבי תגר בטלפונים 04-8512627 או 050-5400819.

דילוג לתוכן