חקירה במשטרה סמים

חקירה במשטרה – סמים, עבירות שימוש, אחזקה וסחר

חקירה במשטרה בגין חשד לעבירת סמים היא ללא ספק חוויה מלחיצה ומאיימת. אכן, לחשדות ואישומים בעבירות סמים, ובוודאי להרשעה, יכולות להיות השלכות כבדות משקל על עתידו של אדם, החל בתיק הפלילי עצמו ועד לעונשי מאסר בפועל. יתר על כן, אל מול הנחקר ניצבים חוקרים מיומנים אשר תפקידם לגלות ולאסוף ראיות שיעמדו כנגדו בהמשך ההליך הפלילי, וישתמשו לשם כך בתרגילים ובטכניקות שונות.

לכן, אם זומנתם לחקירה במשטרה בגין חשד לעבירת חשוב מאוד שתנצלו את זכותכם להיוועץ עם עורך דין פלילי ושתגיעו למעמד הזה כמה שיותר מוכנים. דברים אלו נכונים גם לגבי זימון לחקירת מצ ח ובמקרה זה יש לפנות אל עורך דין צבאי, שהינו עו ד פלילי בעל הסמכה להופעה בפני בתי דין צבאיים.

עבירות סמים ועונשיהן

פקודת הסמים המסוכנים משנת 1973 היא שמגדירה את החומרים הנחשבים למסוכנים, את העבירות ועונשיהן, לרבות החזקת סמים לשימוש עצמי, סחר בסמים, ייצור של סמים, הדחת קטינים לשימוש בסמים ועוד. יש לציין כי מבחינת המשרתים בצה"ל שימוש בסמים הינו עבירה פלילית, אפילו אם הצריכה נעשתה בזמן חופשה מהצבא, והענישה עשויה להיות שלילית רישיון נהיגה צבאי ואזרחי, הורדה בדרגה ואף מאסר בפועל. לכן, ההכנה לקראת חקירת מצ ח הינה קריטית לעתידו הצבאי ואף האזרחי של הנחקר, כמו גם הסתייעות בעו"ד צבאי מנוסה שיכול להביא להסדר מותנה.

פקודת הסמים המסוכנים מגדירה את החומרים הנחשבים בתור סם מוסכן, כגון קנאביס, קוקאין, LSD, אקטזי, הרואין וכדומה, ויש לשים לב כי היא אינה מבחינה בין סם "קל" או "קשה". העבירה הקלה ביותר הינה אחזקה לצריכה עצמית שהענישה עליה יכולה להגיע עד לשלוש שנות מאסר. ואולם, החקיקה החדשה לגבי קנאביס קובעת כי לא יוגש כתב אישום נגד אדם שנתפס עם כמות לצריכה עצמית, אלא יינתן קנס מנהלי – וזאת עד לתפיסה הרביעית.

הכמות המוגדרת בתור צריכה עצמית היא עד 15 גרם קנאביס (ללא מרשם רפואי), עד 3 יחידות LSD, עד 0.3 גרם קוקאין, עד 0.3 גרם הרואין וכן הלאה. במידה ונתפסה כמות גדולה יותר הרי שמדובר בעבירת החזקה לצרכי מסחר. כאן ההתייחסות מחמירה בהרבה והענישה המקסימלית יכולה להגיע עד ל- 20 שנות מאסר. מעבר לכך פקודת הסמים המסוכנים מגדירה עוד עבירות סמים, ביניהן תיווך בעסקת סמים בתמורה לתשלום או בחינם עם ענישה העלולה להגיע עד 20 שנות מאסר, גידול או ייצור סמים עם ענישה עד 20 שנות מאסר, והדחת קטינים לשימוש בסמים שהנישה עליה עלולה להגיע עד ל-25 שנות מאסר.

כאמור, דברים אלו נכונים לא רק לגבי אזרחים אלא גם לגבי חיילים בקבע או בסדיר, אזרחים עובדי צה"ל ואנשי מילואים. יתרה מכך, משטרה צבאית חוקרת, הפרקליטות הצבאית ובתי הדין של צה"ל נוטים להתייחס אל עבירות סמים בחומרה רבה אף יותר מאשר מערכת המשפט האזרחית.

חשיבותו של ייעוץ לפני חקירה

לחקירה עצמה יהיו השלכות רבות על המשך התנהלות התיק הפלילי וללא היערכות נכונה עלולים הדברים להסתבך מאוד. לכן, חשוב לדעת שלכל נחקר עומדת הזכות להתייעץ עם עורך דין פלילי (או עו ד צבאי) לפני החקירה, וכדאי מאוד לעשות זאת עוד לפני ההגעה לתחנת המשטרה. יש להדגיש כי ניצול הזכות החוקית להיוועצות עם עו ד פלילי אינה מעידה על כך שלנחקר יש מה להסתיר או על אשמתו, ולא תעמוד כנגדו במהלך החקירה או בהמשך ההליך הפלילי.

להכנה לחקירה יש חשיבות במספר מישורים. ראשית, עורך הדין יסביר לכם לגבי זכויותיהם החוקיות במהלך החקירה, למשל לשמור על זכות השתיקה ולא להשיב לשאלות העלולות להפליל אתכם או אחרים. יחד עם זאת, עורך הדין גם יסביר כי לשמירה על זכות השתיקה יש השלכות מבחינת חיזוק החשדות כנגדכם, ולפיכך מתי נכון ולא נכון יהיה להשתמש בה.

בנוסף, עורך הדין יסביר לגבי טיב העבירה שבה עלולים להאשים אתכם, וכפי שראינו רף החומרה עשוי להיות שונה מאוד בין עבירות סמים. למרבה הצער, אנשים רבים שלא התייעצו עם עו"ד והתכוננו כראוי נטו להילחץ במהלך החקירה ולומר דברים שסיבכו אותם באופן חמור. אכן, כל הודאה בפעולה הקשורה בסמים, אפילו שיחת טלפון עם חבר או קישור בין חברים בהודעת וואטסאפ, עלולה להפוך חשדות יחסית קלים שהיו יכולים להיסגר מחוסר עניין לציבור, לכדי תהליך משפטי מורכב, ארוך ויקר.

עורך הדין יסביר לכם מאילו אמירות כדאי להימנע, יספק מידע על אופן התנהלות החקירה וכיצד לעבור אותה בצורה הרגועה והנכונה ביותר. למשל יוסבר לגבי תרגילים שיכולים לנקוט החוקרים, כגון תרגיל השוטר הטוב והרע, שיחות עם הנחקר המבוצעות לכאורה שלא לפרוטוקול בחדר החקירות, פניות של אנשים זרים ותמימים לכאורה בתוך תחנה המשטרה ומחוץ לחדר, הטחת האשמות כבדות על מנת לגרום להודאה בעבירה קלה, הבטחה של עזרה בתמורה למסירת מידע או להודאה, ועוד.

היערכות לקראת החקירה באמצעות עורך דין פלילי מנוסה עשויה בהחלט למנוע טעויות המובילות להפללה עצמית או להפללה של אחרים עקב לחץ נפשי ואי הבנת הזכויות של הנחקר. עורך הדין מקנה לנחקר מידה חשובה ביותר של ביטחון ועמידות נפשית במעמד המלחיץ של החקירה, דבר המאפשר לצלוח אותה באופן מושכל ומחושב.

לפרטים נוספים וליווי מקצועי

זומנתם לחקירה במשטרה בסמים? אם כן, מהרו לפנות אל עורך דין פלילי בעל ניסיון רב שיכין אתכם ויספק ליווי לכל אורך הדרך. גם אם זומנתם אל חקירת מצח בסמים מהרו לפנות אל עו"ד צבאי מיומן. לפרטים נוספים בנושאים אלו ולקבלת חוות דעת, ייעוץ, הכנה וייצוג משפטי – פנו אל עו”ד אבי תגר בטלפונים 04-8512627 או 050-5400819.

דילוג לתוכן