עבירות נשק בצבא

עבירות נשק בצבא – המדריך המלא

בידי החיילים בצה"ל, מופקדים כלי נשק לרבות תחמושת וציוד לחימה מסוגים שונים. שימוש בלתי חוקי באמצעי לחימה אלו, טומן חובו סכנה בטחונית משמעותית ומעמיד בסיכון את שלומם ובטחונם של תושבי המדינה. מסיבות אלו, נקבע בחוק השיפוט הצבאי ששימוש בכלי נשק בניגוד לדין הוא בבחינת עבירה על החוק שעונשים חמורים בצידה ואף רישום פלילי בחלק מהמקרים. מאחר ומעבר לסכנה הבטחונית והבטיחותית הגלומה בעבירות נשק בצבא, לנושא זה יש גם היבטים ערכיים. לא זאת בלבד שטוהר הנשק הוא בין הערכים המובילים בצה"ל, אלא שגם הציבור בישראל רגיש במיוחד לתאונות נשק המובילות לפציעתם או למותם של חיילים. מכל הסיבות הללו, צה"ל איננו נוהג להקל ראש עם עברייני נשק וגם הדין הצבאי תומך בנקיטת יד קשה עם חיילים שהורשעו בשימוש בלתי חוקי בנשקים בצבא.

 

הסוגים השונים של עבירות נשק בצה"ל

החוק הצבאי בישראל מבצע הבחנה בין סוגים שונים על עבירות נשק בצבא. בשורות הבאות נמנה 3 קטגוריות עיקריות של עבירות מסוג זה, אולם חשוב לדעת שישנם סוגים נוספים ובהם עבירות סחר בנשק בצבא.

עבירות הוצאת נשק מהצבא

עבירת העלמת נשק מבסיס צבאי או הוצאת נשק מתחומי הצבא, משמעה הוצאה ללא היתר של כלי נשק, תחמושת או אמצעי לחימה, מרשותו של הבסיס הצבאי שאליו הם היו משויכים. הוצאת נשק מרשות הצבא יכולה להתבטא במגוון אופנים ובהן גניבת נשק מהצבא בצורה מכוונת, אובדן נשק, הפקרת נשק בשוגג, הסתרת כלי נשק במיקום שלא מיועד לו וכן הלאה. כך או כך, מדובר בעבירה בדרגת חומרה גבוהה בדין הצבאי, גם באם מדובר בנשק שאינו שמיש או כזה שלכאורה איננו מסוכן (כמו רימון שאינו בר שימוש).

עבירות נשק בצבא

עבירות אובדן נשק בצבא

אובדן נשקים – בראי החוק הצבאי נחשבת כהפקרת נשק. הכוונה הינה למצב בו חייל לא הקפיד לשמור על נשקו כהלכה ובשל כך הנשק הלך לאיבוד, נשכח או נגנב מרשותו. גם מקרה של השארת נשק במיקום שאינו מיועד לו בתחומי הבסיס הצבאי, ואדרבא כשהדבר מתרחש מחוץ לבסיס (גם אם מדובר בהשארת הנשק בביתו של החייל כשאינו נוכח בו) – גם הוא בגדר עבירה מסוג הפקרת נשק ובייחוד כאשר הדבר מוביל לאובדן או גניבה של ציוד הלחימה.

עבירות משחק בנשק בצה"ל
משחקים בנשק הם בין  העבירות הנפוצות יותר בצה"ל, שלמרבה הצער – גבו ברבות השנים את חייהם של לא מעט חיילים. משחק בכלי נשק נחשב כשימוש בלתי חוקי בנשק. קטגוריית עבירות אלו מכסה בפועל כל סוג של שימוש בנשקים שמתבצע שלא לצרכים צבאיים מובהקים כדוגמת אימונים ופעילות מבצעית. עם הפעולות הנחשבות כעבירת נשק ניתן למנות כל סוג של הפעלת נשקים בניגוד לחוק, שימוש בלתי מורשה בנשק צבאי או החזקת כלי נשק באופן שאיננו חופף לפקודות ולהוראות הבטיחות הצבאיות. כך לצורך העניין, חייל המכוון נשק אל זולתו בנסיבות שאינן מצדיקות זאת – בין אם כאיום או באופן היתולי, חייל שיורה באדם אחר או בבעל חי, או חייל שיורה מנשקו ללא הצדקה לכך בסביבה שאינה מטווח צבאי מאושר – כולם יחשבו כעברייני נשק.

למותר לציין שבהקשר זה, לא רק רובים, אקחים או מקלעים ייחשבו כנשקים, אם כי גם תחמושת, חומרי נפץ, רימוני יד וכל סוגי אחר של אמצעי לחימה, בין שהוא שמיש ובין אם לאו.

מה העונש בצידה של עבירת נשק בצבא?

העונשים המוטלים על חיילים שנאשמו בביצוע עבירות נשק נקבעים כתלות בכמה שיקולים ובהם סוג עבירת הנשק שבוצעה, היקפה, חומרתה, הנסיבות בהן בוצעה והרקע של הנאשם (האם מדובר בעבירת נשק ראשונה או חוזרת).

העונש על הוצאת נשקים מרשות הצבא

בהתחשב במצב הבטחוני הנפיץ שמדינת ישראל שרויה בו מאז יום היווסדה, בכל הנוגע לגניבת נשק צה"ל איננו מגלה סלחנות רבה כלפי מי שהורשעו בביצוע העבירה. סעיף 78 לחוק השיפוט הצבאי קובע כי חייל שהוציא כלי נשק בניגוד לדין מרשותו של הצבא יידון לעונש מאסר של עד 15 שנים.

העונש בגין איבוד נשק בצבא

סעיף 339 א' לחוק העונשין קובע לגבי אובדן נשק צבאי כי חייל שהפקיר כלי ירי, חומרי נפץ או כל אמצעי אחר שבכוחו לגרום פגיעה בחיי אדם או לסכן אותם, בלא נקיטת אמצעי בטיחות סבירים למניעת גרימת נזק עצמי או לזולת באמצעים אלו – יידון ל- 12 חודשי מאסר. הכוונה היא להפקרת נשק בתום לב ובשגגה, בעוד שאובדן נשק שנעשה בכוונת מכוון תוסיף לכתב האישום גם סעיפי אישום חמורים יותר כמו סחר בנשק או מסירת אמצעי לחימה לגורמים זרים.

העונש על שימוש לא חוקי בנשק

בסעיף 85 לחוק השיפוט הצבאי נקבעי כי חייל שביצע שימוש שאינו חוקי בכלי נשק ידון לעונש מאסר של עד שנתיים, ואילו חייל שהפעיל את כלי הנשק בפועל תוך כדי שימוש שאינו חוקי בו – יידון לעד 3 שנות מאסר.

על חשיבות הפנייה לייצוג משפטי מקצועי מעורך דין צבאי

אם זומנתם לחקירה בגין עבירות נשק בצה"ל, דעו כי הרשעה בדין עלולה לגרור השלכות כבדות מצידכם. מכאן שבמצב העניינים הנוכחי, הדבר הטוב ביותר שתוכלו לעשות הוא להתייעץ עם עורך דין צבאי בעל התמחות בדין הפלילי, שיסייע לכם לבצע בקרת נזקים מושכלת. עורך דין אבי תגר, בעל משרד עו"ד מוביל בצפון וקרוב ל- 50 שנות ניסיון בעולם המשפט הצבאי והדין הפלילי, סייע זה מכבר לחיילים רבים בהתמודדות עם תיקי עבירות נשק וישמח לעמוד גם לרשותכם.

לתיאום התייעצות ראשונית ודיסקרטית בלי התחייבות – לחצו כאן.

דילוג לתוכן