עריקות מהצבא עונש

עבירת עריקות – החטא ועונשו

עבירת עריקות היא על פי הגדרתה במסגרת חוק השיפוט הצבא – היעדרות חייל משירותו הסדיר או השירות מילואים, או מהמקום בו הוא אמור להימצא כדין במועד מוגדר, בלא היתר לכך או בהיעדר צידוק סביר. בשורות הבאות נסביר מה הדין בגין עריקה מהצבא, מהן המשמעויות הפליליות הנגזרות מהגשת כתב אישום על עריקות, אילו עונשים עריקות גוררת ומה השוני ביחסו של בית הדין הצבאי לעריקות ראשונה לעומת עריקות חוזרת.

 

האם נהוג לפתוח תיק פלילי על עריקות?

אחד הנושאים שמעסיקים חיילים ומשרתי מילואים רבים שנאשמו בעריקות מצהל, הוא סוגיית הרישום הפלילי. חשוב לדעת כי במרבית המקרים אכן נפתח למי שנאשמו והורשעו בעריקות מהצבא תיק פלילי.

יחד עם זאת, יש לסייג ולומר כי בשונה ממה שנהוג היה בעבר, אז היה נפתח בכל מקרה של הרשעה בעריקות תיק פלילי שנותר פתוח לתקופה בת 17 שנים – הרי שכיום, בהתאם לתיקון שנוסף לחוק הצבאי בשנים האחרונות, ישנם גם מקרים מסוימים שבהם ניתן לקבל בגין עריקות רישום פלילי מופחת שנמחק בחלוף 5 שנים בלבד. אולם כך או כך, הרישום הפלילי בעקבות העריקות, מעמיד את החייל בפני סנקציות שונות במסגרת שירותו הצבאי, וגם באזרחות – מצר את צעדיו. לדוגמה, קיומו של רישום כזה שולל מבעליו את הזכאות להנפקת תעודת יושר מהמשטרה ומגביל את יכולתו להתקבל למשרות אצל מעסיקים מסוימים. באופן זה, הדבר עשוי להוביל גם לפגיעה כלכלית עקיפה במי שהורשעו בעריקה מהצבא.

עריקות מהצבא עונש

האם גם עמידה לדין משמעתי גוררת רישום פלילי עריקות?

חשוב לדעת כי עמידה של עריק לדין משמעתי מול קצין ביחידה שבה הוא משרת, איננה גוררת רישום פלילי בעקבותיה. רק משפט המתקיים מול בית דין צבאי מוביל לפתיחת תיק פלילי כנגד הנאשם בעריקות. למותר לציין, כי זוהי סיבה משמעותית להסתייעות בשירותיו של עו"ד צבאי טוב ומנוסה, מאחר וייצוג משפטי הולם בבית הדין הצבאי, יכול לחולל הבדל משמעותי בתוצאות ההליך. לצורך העניין, קיים מדרג ענישה בגין עבירות עריקות, שבמסגרתו לנסיבות ההיעדרות של החייל ולעברו המשמעתי יכולה להיות השפעה מכרעת על היקף העונש שיוטל עליו. בהקשר לנושא הרישום הפלילי – בכוחו של עורך דין צבאי מנוסה להשיג במקרים רבים המתקה בעונשו של העריק. המשמעות הנלווית לכך היא שמתחת לתקופת מאסר מסוימת – ניתן גם להגיע לרישום פלילי מופחת. זאת בעוד שללא ייצוג משפטי הולם – עונש מאסר ממושך מעל הרף הקבוע בדין הצבאי, סביר שיגרור רישום פלילי מלא שילווה את הנאשם למשך קרוב לשני עשורים.

העונש על עריקות: כמה מקבלים על עריקות ראשונה לעומת עריקות חוזרת ונשנית?

החל משנת 2017 קיים חוק עריקות חדש שעל פיו השיפוט ופסיקת העונשים בצידן של עבירות עריקות, מתבצע במקרי עריקות לתקופות קצרות מול מפקדיהם של החיילים ביחידתם, כאשר סוג העונש וחומרתו, נקבעים בכל מקרה לגופו כנגזרת של נסיבות ההיעדרות הפרטניות של החייל ומשך ההיעדרות בפועל. למותר לציין כי העונש על עריקות ראשונה וקצרה צפוי להיות מקל בהשוואה לעונשו של חייל העומד לדין בגין עריקות שנייה ומעלה, או עריקות לתקופה ארוכה מאוד – שבהם ממילא תתבצע השפיטה מול בית דין צבאי ולא בידי מפקדיו של העריק.

כמה זמן יושבים בכלא על עריקות של פחות מ- 100 ימים?

עריקות של חייל בסדיר לתקופה שנעה בין 21 ל- 100 ימים במצטבר – תגרור עמידה לדין משמעתי ביחידה ועונש של עד 20 ימים במחבוש, כאשר מפקדו של החייל או הקצין השופט אותו ביחידתו, יקבע את חומרת העונש בהתאם למשך העריקות בכל מקרה לגופו.

מה העונש על עריקות לחיילים בסדיר של למעלה מ- 100 ימים?

בהינתן יותר מ- 100 ימי עריקות במצטבר, העריק יועמד לדין פלילי בבית משפט צבאי. ואמנם, המגמה הקיימת כיום בהעמדת עריקים לדין פלילי, היא להקל על חיילים שעומדים לדין בגין עבירת עריקות בפעם הראשונה. במקרים אלו עשוי להיות מיוחס לנאשם סעיף אישום של "היעדרות משירות צבאי ללא רשות". באם הנאשם יורשע בסעיף אישום זה תגרור העריקות עונש מאסר לתקופה שאינה עולה על 3 שנים. אולם במקרים חוזרים ונשנים של עריקות מהצבא עונשו של נאשם מורשע עשוי להגיע גם למאסר בפועל לתקופה בת 7 שנים (ואף ל- 10 שנים, במידה ומדובר בעריקות שבוצעה במסגרת פעילות קרבית או מבצעית).

במקרים אלו אין מדובר בסעיף אישום של "היעדרות שלא ברשות משירות צבאי" אלא באישום בעבירת "עריקה" שנחשב חמור משמעותית מקודמו. הדבר נכון במיוחד במקרים שבהם ניתן להוכיח שהחייל שנאשם בעריקה פעל בכוונה ברורה להימנע מחזרה לשירות צבאי.

על חשיבות הפנייה לייצוג משפטי מקצועי מעורך דין צבאי

היה ונקלעתם להליכים משמעתיים או פליליים בעקבות אישום בעבירות עריקות, דעו כי אינכם חייבים להתמודד עם המצב המורכב לבדכם. זה הזמן לפנות להתייעצות עם עורך דין אבי תגר, עו"ד מוביל בעל קרוב ל- 50 שנות ניסיון בתחום המשפט הצבאי והפלילי.

חשוב לדעת כי הפנייה לליווי וייצוג משפטי איכותי מעורך דין צבאי מנוסה, היא לא פחות מאשר קריטית לשיפור סיכוייכם לצאת את ההליך בנזק מינימלי. מעורבותו של עו"ד עריקות מיומן מאפשרת במקרים רבים להשיג המתקה בעונשם של נאשמים ובנסיבות מסוימות, אף להביא לביטולם המוחלט של סעיפי האישום, סגירת התיק ומחיקת הרישום הפלילי.

עו"ד תגר סייע זה מכבר לחיילי סדיר ומילואים מכל קצוות הארץ, בהתמודדות המאתגרת עם תיקי עריקות וישמח לסייע גם לכם להשיב את חייכם למסלולם התקין.

לתיאום שיחת ייעוץ ראשונית עם  עורך דין אבי תגר ללא כל התחייבות מצידכם – לחצו כאן.

דילוג לתוכן