שימוש בלתי חוקי בנשק

עבירות החזקת נשק – ייצוג משפטי חובה

החזקת נשק ללא רישיון נחשבת כעבירה פלילית חמורה במדינת ישראל. הן המחוקק בישראל והן מערכת המשפט, שואפים להגן על הסדר הציבורי ולכן פועלים כדי למנוע שימוש בלתי חוקי בנשק באופן מכוון באמצעות מדיניות ענישה מחמירה במיוחד, שנועדה לצורכי הרתעה. בהתאם לכך, מחזיקי נשקים לא מורשים שהורשעו בדין צפויים לעונשי מאסר בפועל, העשויים להגיע גם עד 7 שנים מאחורי סורג ובריח. הדבר נכון בין שזוהי עבירת הנשק הראשונה בה הנאשם הורשע ובין שהלה ביצע עבירות החזקת נשק בעבר. מכאן החשיבות הרבה של פנייה לסיוע משפטי איכותי מעורך דין פלילי, במידה וזומנתם לחקירה בגין החזקת נשק בלתי חוקית.

 

באילו נסיבות עשוי אדם לעמוד לדין בגין החזקת נשק בניגוד לחוק?

ישנן נסיבות מוגדרות שבהן עשוי אדם בישראל למצוא את עצמו נאשם בגין החזקת נשק בלתי חוקית. ככלל, הדבר מתרחש במצבים שבהם משטרת ישראל מאתרת נשק בחזקתו של תושב ישראלי, בין אם במישרין ובין אם בעקיפין. לצורך העניין, במצב שבו נמצא כלי נשק המוחזק ללא רישיון בביתו או בנכס אחר שבבעלותו של פלוני, מבחינת החוק הוא ייחשב כמי שהחזיק בנשק בניגוד לדין. הדבר נכון בין שמדובר בנשק שלם או בחלקים מתוכו – או תהיה הנחת היסוד כי בעל הנכס החזיק בנשק, עד שיוכיח אחרת.

כיצד מתייחס הדין הפלילי בישראל להחזקת נשק?

בסעיף 144 לחוק העונשין – עבירות נשק מוגדרות כשימוש שלא כדין באמצעי ירי או נפץ שעלול להביא לפציעתו של אדם או למותו. נשיאה או החזקת כלי ירייה, כלי נפץ, או תחמושת (גם כשמדובר במיכל המכיל חומרים מסוכנים, למעט גז מדמיע) – לרבות כל חלק מאלו, שימוש בהם ו/או סחר בהם, הן פעולות המנוגדות לחוק בישראל כאשר הדבר נעשה ללא רישיון ייעודי לכך.

שימוש בלתי חוקי בנשק

ההסבר ליחסו המחמיר של המחוקק להחזקת נשק שלא כדין

החזקת נשק ללא רישיון לכך, מהווה פתח לביצוע מגוון עבירות פליליות המעמידות את חיי הזולת וחייו של מחזיק הנשק כאחד, בסכנה של ממש. נשקים בלתי מורשים שימשו זה מכבר לביצוע עבירות אלימות רבות, כמו גם עבירות שוד מזוין ועבירות רצח. למותר לציין כי עצם החזקתו של נשק ללא רישוי, מעלה כשלעצמה את החשש לשימוש בלתי לגיטימי בכלי. זאת לאור הנחת היסוד לפיה אדם שיש לו הצדקה להחזיק בנשק, סביר להניח שהיה דואג להוציא רישיון להחזקתו כנדרש בחוק. במדינת ישראל, לאור המצב הביטחוני הנפיץ ממילא, החזקה בכלי נשק בלתי מתועדים או ללא היתר מתאים לכך, מעלה גם את החשש לביצוע פעילות טרור ופעולות איבה.

בנוסף לנושאים הללו, קיים גם החשש לכך שאדם המחזיק בנשק מבלי שהוסמך כראוי לשימוש בו, אינו בהכרח מודע לסכנות הכרוכות בשימוש בכלי הנשק שבאמתחתו ולנהלי הבטיחות שיש לנקוט בהם במסגרת נשיאת הנשק, השימוש בו ואחסנתו. כתוצאה מכך, נפגעו לא אחת אזרחים תמימים מירי שבוצע בשוגג, פליטת כדור ושאר תאונות נשק שניתן היה למנוע מלכתחילה באמצעות הסמכה מתאימה וקבלת רישיון כמתחייב בחוק.

מכל הסיבות הללו ונוספות, חותר החוק בישראל ליצור הרתעה מפני החזקת נשקים שלא כדין, וזאת באמצעות רף ענישה מחמיר במיוחד כלפי עברייני נשק מורשעים.

העונשים הקבועים בדין הפלילי בצידן של עבירות החזקת נשקים

החזקת נשק שלא כדין – עונשה נקבע בהתאם לסוג העבירה הספציפית שבוצעה, כדלהלן:

  • בגין החזקת חלקים של כלי נשק – העונש הינו עד שלוש שנות מאסר בפועל.
  • בגין החזקת כלי נשק בלי רישיון – העונש הוא עד שבע שנות מאסר בפועל.
  • בגין נשיאת נשק בניגוד לדין – העונש הוא עד עשר שנות מאסר בפועל.

לאור מדרג הענישה המחמיר הנ"ל, בכל חשד למעורבות בעבירת נשק מהסוגים לעיל, ובפרט אם הוגש כנגדכם כתב אישום בגין עבירה כזו, חשוב ביותר לפנות לייצוג משפטי מקצועי מעורך דין פלילי, המתמחה בתיקי עבירות נשק.

כיצד מומלץ להתמודד עם חשדות או אישומים בהחזקת כלי נשק בניגוד לדין?

הדרך היעילה ביותר להתמודדות עם חשד או האשמה בהחזקת אמצעי לחימה, חבלה וירי לסוגיהם בלא היתר מתאים, היא באמצעות ייצוג של עו"ד עבירות נשק. הכוונה הינה לעורך דין פלילי המתמחה בייצוג חשודים ונאשמים בתיקי החזקת נשק. בפסיקת עונשם של נאשמים בעבירות נשק, בתי המשפט נוהגים להתחשב במידה רבה בכוונתו של מחזיק הנשק, אופי השימוש שתכנן לבצע בו, סוג כלי הנשק, כמות הנשק שנמצאה בהחזקת הנאשם ובהיסטוריה הפלילית של הנאשם.
אולם לא אחת, מסתייע בידיו של עורך דין מנוסה לענייני רישוי נשקים, להציג לרשויות האכיפה והמשפט המנהלות את ההליך הפלילי, ראיות ונסיבות מקלות לטובת מרשו. באופן זה ניתן להשיג במקרים מסוימים הקלה בסעיפי האישום המיוחסים למחזיק הנשק והפחתה בחומרת העונשים שיפסוק בית המשפט כנגדו.

חשודים או נאשמים בביצוע עבירת נשק? אל תוותרו על זכותכם לייצוג משפטי איכותי

בין אם אתם נחקרים או נאשמים בביצוע עבירות נשק בתור אזרחים, או עומדים לדין בגין משחק בנשק כחיילים, דעו כי מדובר בעבירות פליליות במהותן שהרשעה בביצוען כרוכה ברישום פלילי וסנקציות כבדות. מדובר בעונשים שעשויים בהחלט להגיע גם לתקופות ממושכות מאחורי סורג ובריח. לכן מומלץ לפנות בהקדם האפשרי לעורך דין עבירות נשק שייצג אתכם כבר משלבי החקירה הראשוניים שלכם במשטרת ישראל או במצ"ח.

ככל שהוחלט להגיש כנגדכם כתב אישום בגין עבירות של החזקת כלי נשק, הצורך בעו"ד פלילי מנוסה הופך קריטי אף יותר. זאת משום שהכרעת הדין בבית המשפט יכולה להשתנות מקצה לקצה כתלות בטיעונים שיהלכו במסגרת ההליך המשפטי. לעו"ד אבי תגר, 47 שנות ניסיון בעולם המשפט הפלילי והצבאי, בדגש על ייצוג חשודים ונאשמים בתיקי החזקת נשק. סיוע משפטי איכותי מהסוג שמספק עורך דין תגר למיוצגיו הוא המפתח להפחתה בחומרת העבירות המיוחסות לכם והמתקת גזר הדין, כאשר בנסיבות מסוימות של החזקת נשק שלא כדין – אי העמדה לדין עשויה להתאפשר גם כן באמצעות ייצוג משפטי הולם.

לתיאום שיחת ייעוץ ראשונית ודיסקרטית ללא התחייבות – לחצו כאן.

דילוג לתוכן